De kracht van visuals

In dit digitale tijdperk kijken we meer en meer op onze telefoon en computer. Vroeger was het snel de koppen snellen in de krant en je was weer op de hoogte, nu is het Facebook, Instagram, etcetera.

Maar daarmee is de informatiestroom enorm groot geworden. Te groot voor ons brein, dus dat gaat op zoek naar structuur, verbindingen, herkenning. Visuals helpen daarbij.

Hou even vol op deze page… Ik wil het je even laten ervaren.

Even wat feiten.

Het is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat we een veel groter percentage informatie onthouden als dit is verwerkt in een visual. Zo is inmiddels bekend dat je maar 5% van wat je hoort, je ook echt kunt onthouden. Voor geschreven tekst is dat ongeveer 10%. Wanneer deze tekst in een beeld is gegoten, is dit percentage al opgelopen naar ruim 30%. Maar wanneer de tekst wordt vergezeld door een treffend beeld, is dit al 65%. Tekst en beeld hebben elkaar dus nodig.

Maar liefst 90% van de informatie die naar ons brein wordt gestuurd, is visueel en daarbij kunnen onze hersenen visuele content tot wel 60.000 keer sneller verwerken dan platte tekst. We hebben de capaciteit om 36.000 beelden per uur kunnen verwerken.

Daarnaast reageert 40% van de mensen beter op visuals dan op platte tekst. “Beelddenkers” zullen dit zeker herkennen. Berichten met beelden worden sneller gedeeld, websites met video’s worden langer bekeken. Lange teksten worden aangenamer door onderbrekingen met beeld.

Icoontjes zijn eigenlijk een wereldwijde taal. Het mannetje en vrouwtje zijn overal herkenbaar als een toilet, verkeersborden zijn ook een mooi voorbeeld, hoewel die wel per land verschillen, zijn er toch veel overeenkomsten te vinden. Deze beeldtaal is krachtig, herkenbaar en universeel.

Wat kun je bereiken met visuals:

Aandacht
Emotie oproepen
Herkenning
Overtuiging
Onthouden
Tijdwinst
Prikkelen
Professionaliseren
Efficientie
Inzicht (tekenen helpt patronen vinden)

en veel meer

Duizelt het al?

Daarom gaan we het nu anders doen.

Juist, vertalen naar beeld! Een foto zegt meer dan 1000 woorden is niet zomaar een gezegde.

Dit is een voorbeeld van een vogelvlucht. Nog even volhouden, ik ben achter de schermen dit aan het uitwerken om het binnenkort hier te delen

De website wordt in een nieuwe jas gestoken en geupdate. Dat lukt alleen niet allemaal tegelijkertijd.

Een stapje verder

Hierna gaan we een stapje verder. Het is duidelijk dat visuals mensen eerder bereiken dan tekst. Maar welke regels komen er dan bij kijken? Zijn er regels?

Het is allereerst van belang je doelgroep te kennen en helder te hebben welke boodschap je over wilt brengen. Maar ook wat je wilt bereiken met de visual.

kleur kan van invloed zijn in de visual.

Er is onderzoek gedaan naar hoe een bepaalde kleur onze gedachten kan beïnvloeden.

Een voorbeeld: rood is de kleur van de liefde. Blijkbaar kan rood ons analytisch vermogen verminderen. Goed om in de gaten te houden bij een analytische boodschap. Maar toch geeft rood ons extra kracht als we de kleur op een muur oid zien. Rood en geel worden vaak geassocieerd met aanbiedingen, acties, bijvoorbeeld de Kruidvatreclames. Voor een chique product is dit goed om in de gaten te houden. Natuurlijk zijn er binnen een kleur als rood ook nog eens nuances aan te wijzen. Felrood is meer van de aanbiedingen, donkerrood of bordeaux wordt dan weer meer geassocieerd met chiquere dingen. Per individu kan dan weer meespelen welke ervaringen we ermee hebben, dus welke emotie het oproept. Voor de een zal rood gevaar betekenen, de ander liefde.

Ook de uitwerking van een visual kan invloed hebben op je doelgroep. Een erg realistisch 3d beeld, of fotomontage kunnen een idee geven dat een plan al helemaal is uitgewerkt. Wellicht niet het juiste middel voor een participatiesessie. Zo kun je verschillende technieken inzetten om interactie te krijgen of te informeren.

En naast kleur en soort uitwerking is ook een lettertype van invloed op het overbrengen van de boodschap. Denk maar aan handgeschreven, strak, klassiek… Wat past bij welke boodschap en doelgroep?

Lastig he. Zoveel mensen, zoveel wensen en zoveel meningen.

Hoe kan visuele content je helpen bij je branding, verkrijgen van draagvlak voor je idee? Met welke visual en welke uitvoering daarvan bereik je je doelgroep?

Wil je meer weten over de kracht van visuals, dan kan ik een presentatie komen geven of een workshop om het je (en je team) te laten ervaren.

error: Content is protected !!