Waarom werken visuals zo goed?

Misschien denk je wel, ja leuk, visuals zien er leuk uit.
Maar wat kost dat en wat levert het me eigenlijk op? Kunnen de kosten uit?

Hier leg ik je graag uit waarom visuals zo goed werken. En wat ze jou opleveren.
 
Misschien wel het belangrijkste om even in je achterhoofd te houden is dat visuals onderdeel zijn van je marketing. Of dat nu promotie van een product is, aanprijzen van een gebied of het in beeld brengen van je onderneming.
 
Marketing zie je vaak als kosten, investering om op een later moment daar de vruchten van de kunnen plukken. Zo werkt het met visuals ook vaak. Je kunt niet altijd herleiden hoeveel een visual je direct oplevert. Maar…
 
Zijn ze nuttig?
Absoluut. Ruim 2/3e van de bevolking denkt in beelden. Dat andere deel kan op zich prima uit de voeten met teksten. maar ook die hebben veel baat bij beelden.
 
Waarom?
–   Omdat ruim 90% van communicatie non-verbaal gaat.
–   Omdat bij mensen het zichtvermogen het best ontwikkeld is. Vroeger
    gingen we jagen op hetgeen we zagen. Ruiken en horen ging een stuk
    minder goed.
–   Omdat minstens de helft van onze hersenen zijn gericht op het
    verwerken van visuele prikkels.
–   Dat betekent ook dat visuele prikkels veel sneller worden verwerkt.
    Een plaatje wordt dus veel sneller verwerkt dan een stuk tekst.
–   Omdat we inmiddels veel minder lezen met zn allen. En omdat tekst
    met kleur door 80% van de mensen eerder worden gelezen en we
    daartoe eerder bereid zijn.
–   Het is aangetoond dat we een afbeelding ook sneller begrijpen dan
    een tekst.
–   We onthouden informatie uit een afbeelding veel makkelijker dan
    vanuit tekst.
–   Ons brein onthoudt beter als er een link wordt gelegd met een emotie.
    Afbeeldingen roepen eerder een emotie op.
–   Beeldmateriaal trekt de aandacht. Tussen de grote stroom van info
    wil je opvallen toch?
–   Social media zal je berichten ook eerder tonen als je beeldmateriaal
    gebruikt.
–   Mensen volgen instructies via visuals veel eerder op. Denk maar aan
    verkeersborden.
 
Wat betekent dit voor jou?
Door visuals te gebruiken krijg je eerder overeenstemming en draagvlak.
En daarmee wil je tijd. Je haalt je deadline voor het afronden van een project omdat er veel minder weerstand is.

Je krijgt meer omzet omdat je duidelijker kunt uitleggen wat je doet en wat je meerwaarde is. Het blijft immers beter hangen. Je spreekt ook een doelgroep aan die in beelden denkt. Die zou je anders hebben gemist.

Het zorgt voor meer efficientie. Er is minder discussie wat je bedoelt. Overleggen worden korter. Of je hebt eerder helder wat de ander wel of niet wil, met een tekening is het vaak makkelijker praten. En dus bespaar je tijd en kosten.

Kortom: met beelden kun je sturen.

Als je met beelden werkt, moet je dit ook verbeelden toch? Klopt. Daar werk ik achter de schermen ook nog aan. Maar ik heb ook beperkt tijd. Projecten gaan voor!

 

Komt binnenkort dus!


Ik kan me voorstellen dat je nu denkt “ok, visuals zijn heel nuttig. maar dan? Welke past bij mij? Welke uitwerking? Daar kunnen we even over sparren.
Kost je niks, maar geeft je een hoop inspiratie.

Stuur een mailtje naar info@ro-visuals.nl met je telefoonnummer en je vraag, dan bel ik je terug.
Je mag me natuurlijk ook even bellen op 06-18872135.

error: Content is protected !!