Visuals
Info, info en nog meer info.. en de kracht van visuals
In dit digitale tijdperk kijken we meer en meer op onze telefoon en computer. Vroeger was het snel de koppen snellen in de krant en je was weer op de hoogte, nu is het Facebook, Instagram, etcetera.
Maar daarmee is de informatiestroom enorm groot geworden. Te groot voor ons brein, dus dat gaat op zoek naar structuur, verbindingen, herkenning. Visuals helpen daarbij.
Hou even vol op deze page…
Ik wil het je even laten ervaren.
Even wat feiten.
Het is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat we een veel groter percentage informatie onthouden als dit is verwerkt in een visual. Zo is inmiddels bekend dat je maar 5% van wat je hoort, je ook echt kunt onthouden. Voor geschreven tekst is dat ongeveer 10%. Wanneer deze tekst in een beeld is gegoten, is dit percentage al opgelopen naar ruim 30%. Maar wanneer de tekst wordt vergezeld door een treffend beeld, is dit al 65%. Tekst en beeld hebben elkaar dus nodig.
Maar liefst 90% van de informatie die naar ons brein wordt gestuurd, is visueel en daarbij…………………………..
……zzzzz….. niet dan?
Maar nu in beeld:
Dat is al een stuk minder saai toch?
Wat kun je bereiken met visuals:
- Aandacht trekken
- Emotie oproepen
- Herkenning geven
- Overtuigen
- Onthouden vergemakkelijken
- Prikkelen
- Inzicht geven (tekenen helpt patronen vinden)
Maar ook:
- Tijdwinst behalen
- Professionaliseren organisaties
- Efficiëntie in werk
- Besluitvorming versnellen
- Lange teksten en rapporten terugbrengen tot de essentie
- Meer verkeer naar je website leiden
- Besluit tot aankoop versnellen of de doorslag geven
en veel meer
Even een experiment:
Viel je oog eerst op de tekst of op de afbeelding?
Redelijke kans dat het de eerste paar woorden was en je daarna snel naar de afbeelding keek. Of je oog viel het eerst op de afbeelding. Dit laat zien dat je met beelden aandacht trekt.
Onderzoek met eye-tracking-brillen heeft bewezen dat visuals echte oogmagneten zijn.
Meer dan alleen een plaatje
We gaan een stapje verder. Het is duidelijk dat visuals mensen eerder bereiken dan tekst. Maar welke regels komen er dan bij kijken? Zijn er regels?
Het is allereerst van belang je doelgroep te kennen en helder te hebben welke boodschap je over wilt brengen. Maar ook wat je wilt bereiken met de visual.
Er is onderzoek gedaan naar hoe een bepaalde kleur onze gedachten kan beïnvloeden.
Een voorbeeld:
rood is de kleur van de liefde. Blijkbaar kan rood ons analytisch vermogen verminderen. Goed om in de gaten te houden bij een analytische boodschap. Maar toch geeft rood ons extra kracht als we de kleur op een muur oid zien. Rood en geel worden vaak geassocieerd met aanbiedingen, acties, bijvoorbeeld de Kruidvatreclames. Voor een chique product is dit goed om in de gaten te houden. Natuurlijk zijn er binnen een kleur als rood ook nog eens nuances aan te wijzen.
Uitvoering van invloed
Ook de uitwerking van een visual kan invloed hebben op je doelgroep. Een erg realistisch 3d beeld, of fotomontage kunnen een idee geven dat een plan al helemaal is uitgewerkt. Wellicht niet het juiste middel voor een participatiesessie. Zo kun je verschillende technieken inzetten om interactie te krijgen of te informeren.
En naast kleur en soort uitwerking is ook een lettertype van invloed op het overbrengen van de boodschap. Denk maar aan handgeschreven, strak, klassiek… Wat past bij welke boodschap en doelgroep?
Lastig he. Zoveel mensen, zoveel wensen en zoveel meningen.
Hoe kan visuele content je helpen bij je branding, verkrijgen van draagvlak voor je idee? Met welke visual en welke uitvoering daarvan bereik je je doelgroep?
Voorbeelden van toepassingen
- Afdelingsoverleg in beeld
- Brainstormsessie samengevat
- Bedrijfsactiviteiten in infographic
- Planning in aanbesteding in leukere en leesbaarder vorm
- Omvangrijk rapport samenvatten
- Offerte of aanbesteding in A3 samengevat
- De inpassing van energielandschappen in beeld
- Hoe gaat een rotonde in een bestaande weg eruit zien
- Klimaatadaptatie, hoe ziet dat er uit in beelden?
- Presentaties bewonersavonden
- Schetssessies
- ….
Benieuwd hoe deze toepassingen er dan uitzien? Kijk eens onder portfolio.
Onder de knop visuals in de menubalk vind je een nadere onderverdeling en omschrijving van verschillende soorten visuals:
Beleefkaart
3D modelling
Vogelvluchten
Animaties en motion graphics
Fotobewerkingen
Realistische tekeningen
Kaartmateriaal / cartografie
Artist impressions
Infographics
Infoborden
Wil je een kijkje in de keuken? Dat kan ook. Onder The making of… vind je een serie plaatjes die de wording van een tekening laten zien.
Twijfel je of visuals iets zijn voor je?
Wil je meer weten over de kracht van visuals, dan kan ik een presentatie komen geven of een workshop om het je (en je team) te laten ervaren.
Onder portfolio vind je een heel aantal toepassingen, wellicht geeft dat ook inzicht. Of we kunnen een half uurtje sparren wat voor jou het beste zou passen.
Misschien ben je wel enthousiast geworden over het gebruik van een beelden voor je bedrijf, project, promotie van je locatie, event of gebied. Ik hou alleen niet van de spreekwoordelijke wortel voorhouden in de vorm van vanaf-prijzen.
Wil je meer weten? Ik vertel je er graag meer over. Als je me even kort mailt naar info@ro-visuals.nl met je naam, nummer en waar je meer over wilt weten, dan bel ik je snel even terug. Even bellen mag ook naar 06-18872135.